Red de wereld met vegan chocoladetaart

De Groene Garde

De Groene Garde
groenegarde.nl

Ik gooi al mijn kracht in de strijd om de spatel door het chocoladebeslag te roeren. ‘Werk snel’, had het recept gezegd, en dat probeer ik. Het beslag heeft duidelijk andere plannen. Mijn handen zijn moe en paarsgekleurd van de twee bietjes die ik net heb staan raspen. Ik maak veganistische chocoladetaart met bietjes. Vegataart kan prima volgens de Groene Garde, maar ik heb er nog zo mijn twijfels over.

De Groene Garde is niet zomaar een kookboek, we hebben hier te maken met de eco-superheld onder de kookboeken. ‘Vers, seizoensgebonden, biologisch, lokaal of fair trade eten met minder vlees, goede vis en minder verspilling’, is het motto. Grote wereldproblematiek kun je een beetje oplossen in je eigen keuken met duurzaam en eerlijk eten. Dat zie je terug in de recepten – netjes geordend op seizoen en 80% vegetarisch of veganistisch.

Met een kookboek dat is uitgeroepen tot het ‘meest duurzame kookboek van 2012’ ben ik moreel verplicht een recept uit de juiste seizoenscategorie te testen. De opvallendste winterrecepten blijken gefrituurde schorseneren of een chocoladetaart. De keuze was een no-brainer; sommige groenten zijn vergeten met een reden. En als ik ook met chocoladetaart de wereld een beetje kan redden, is iedereen blij.

Wanneer de taart in de oven staat en ik de laatste restjes beslag uit de kom heb gelikt – altijd een feest – blader ik verder door het boek.

Tussen het koken door kom je alles te weten over de ‘(h)eerlijke’ manier van eten die de Groene Garde propageert. Waarom je geen eten weg moet gooien, wat fair trade precies is en hoe je verantwoord een vis vangt. Ook komen een aantal koplopers uit de duurzame voedselbranche aan het woord, zoals Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager, een ‘slager’ met alleen maar vegaproducten.

Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om de recepten. De risotto van gort met gefrituurde schorseneren is meer iets voor de gevorderde geitenwollensokkenhippie, maar de meeste recepten zijn toegankelijk en lijken me gewoon erg lekker om een keer te proberen. Zoals de vijgentaart, of de vegetarische hamburgers. De kunstige foto’s zijn om van te kwijlen.

De chocoladetaart is een groot succes; heel erg chocolade en machtig, terwijl er geen roomboter of ei aan te pas komt. De bietjes blijken als wortels in de worteltjestaart – niet te achterhalen maar wel echt lekker.

De Groene Garde – over (h)eerlijk eten

Leontien Aarnoudse, Ellen Vereijken & Anouk Wentink

Keff & Dessing Publishing i.s.m. Uitgeverij Prometheus

Winkelprijs: € 24,95

