Het verhaal achter Uitgeverij Snor

‘‘We willen ’s werelds meest favoriete kleine uitgeverij zijn.’’ 

Leuke boeken waar je vrolijk van wordt, dat is de specialiteit van Uitgeverij Snor. Je kent Snor misschien wel van boeken zoals de Soepkalender, Zelfgeoogst, Vis & Veg en Relax Mama. Uitgeverij Snor is een beetje van alles wat: ‘Een snackbar, een evenementenbureau, een reclamebureau, een pretpark, een incassobureau, een klusbedrijf, een beautysalon en bovenal een uitgeverij.’

In gesprek met Claudette Halkes en Annemarieke Piers, die aan het roer van Uitgeverij Snor staan. Hun missie? ‘Een bron van inspiratie zijn.’

Claudette Halkes en Annemarieke Piers

Claudette Halkes en Annemarieke Piers

‘We hebben allebei in Utrecht gestudeerd; Claudette studeerde Journalistiek en Annemarieke eerst Communicatie en daarna een master bij de School van Journalistiek. We werkten freelance en waren op zoek naar een kantoor, zo leerden we elkaar kennen. Het klikte meteen en we besloten onze krachten te bundelen. Samen richtten we journalistiek bureau Textra op. We schreven voor bedrijven als Intermediair en de NS, leverden content voor Sanoma-tijdschriften en verhuurden onszelf als hoofdredacteur.’

‘Het idee voor ons eerste boek ontstond in een periode waarin veel van onze vriendinnen single moeder werden. Eindeloos zaten we over en weer tips uit te wisselen, en we dachten “hier moet een boek over komen”. De Single Moeder Survival Gids werd meteen een vette bestseller, en dat smaakte natuurlijk naar meer. We wilden niet alleen schrijven, maar bij het hele uitgeefproces betrokken zijn; zelf onderwerpen voor boeken verzinnen, illustraties uitkiezen en marketing-gerelateerde beslissingen maken. We besloten het heft helemaal in eigen handen te nemen, en richtten Uitgeverij Snor op.’

Snor is een korte, krachtige naam die lekker blijft hangen. Bij onze uitgeverij “zit het wel snor”, is de grap. De kreet is inmiddels onze slagzin geworden. Snor is ook een knipoog naar de uitgeverswereld, die nog steeds geregeerd wordt door stoffige mannetjes. Daar steken wij als twee vrouwen natuurlijk wel tegen af! Het idee voor ons logo was ook snel rond; een dikke, ronde snor die tegelijkertijd iets wegheeft van een opengeslagen boek.’

‘Uitgeverij Snor werkt anders dan de gemiddelde uitgeverij. We verzinnen de concepten van alle boeken zelf en halen daar vervolgens geschikte schrijvers en vormgevers bij. Het grootste criterium voor een boek is dat we zelf een goed gevoel moeten hebben over een nieuw idee. Vaak wordt zo’n idee geboren omdat er een gebrek is aan boeken. “Ik wil gewoon een normaal boekje over moestuinieren”, zeggen we tegen elkaar, en dan besluiten we het zelf te maken. Dat verklaart misschien ook waarom we vaak met boeken over onderwerpen uitkomen die net op dat moment een trend zijn of worden.’ 

Uitgeverij Snor

Uitgeverij Snor

De Snor-smaak

‘Onze boeken zijn anders dan anders. Het design en de illustraties zijn fris, grappig en edgy. Praktisch, betaalbaar, fijn om naar te kijken, leuk om te lezen; highbrow, chic en intelligent. Maar dan met snor.’

‘We maken alleen geïllustreerde non-fictie; dat is wat we het beste kunnen. Onze expertise zit in de tekstkant, de vormgeving besteden we uit. We werken met een aantal vaste illustratoren en vormgevers, die we uitzoeken op onze smaak. We hebben dezelfde smaak, de “snor-smaak”. Hoe verschillend de covers van onze boeken ook mogen zijn, het uitgangspunt bij ieder boek is dat wij het zelf mooi moeten vinden. Dat is de stempel die wij op de boeken drukken, en maakt dat alle boeken dezelfde look en feel hebben.’

De toekomst van Snor

‘Sinds kort hebben we de vertegenwoordiging van onze titels helemaal uitbesteed, en dat betekent dat we onze volledige aandacht nu kunnen richten op het maken van boeken. Dit najaar brengen we dubbel zoveel nieuwe titels uit! Snor komt nu ieder jaar met twee nieuwe titels uit de nieuwe serie Snor-gidsen. De eerste gidsen die we gaan uitgeven zijn speciaal voor 40+ en 50+ mannen en vrouwen geschreven. Andere nieuwe titels zijn de Borrelhapjeskalender en het Papierboek.’

‘Snor gaat internationaal! Daar zijn we ontzettend trots op. We hebben al een aantal boeken uitgegeven in Duitsland, bijvoorbeeld Relax Mama, en hebben nu ook de rechten van een aantal boeken aan een Amerikaanse uitgeverij verkocht. We hebben heel veel zin om verder uit te breiden en een nieuwe push aan Snor te geven. We willen de wereld nog meer laten zien wat wij kunnen.’

Wil je meer weten over alle Snor-titels, kijk dan eens hier.

Advertisements